سید هادی میرمیران در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۲۳ در قزوین متولد شد. او مهندس، استاد دانشگاه، و معمار برجسته ایرانی بود که نزدیک به چهار دهه فعالیت حرفه ای داشت.
میرمیران با کار بی وقفه در ابتدا در اصفهان و سپس در تهران، شرکت خود را توسعه داد و به سرعت شرکت نقش جهان – پارس را در زمره بهترین شرکت های معماری ایران قرار داد. از ویژگی های برجسته او تلاش پیوسته اش برای ارتقای معماری در ایران بود. در طول زندگی حرفه ای خود در بسیاری از مسابقات ملی و بین المللی شرکت کرد و بارها رتبه های برتر و جوایز ویژه را کسب نمود.
او تنها معمار ایرانی است که موفق به دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران شده است. میرمیران با وجود ابتلا به بیماری سخت در سال های پایانی زندگی، همچنان به کار ادامه داد و تلاش های او و همکارانش موجب کسب جوایز و تقدیرنامه های متعدد برای شرکت نقش جهان – پارس شد. او در سال ۱۳۸۵ دار فانی را وداع گفت، اما میراث او همچنان توسط دانشجویان و همکارانش در شرکت نقش جهان – پارس ادامه دارد.
دوران تحصیلی و شروع حرفه کاری
هادی میرمیران تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با موفقیت و ارزشیابی عالی به پایان رساند. او ۱۴ سال در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران به فعالیت پرداخت. پس از انقلاب و از سال ۱۳۵۸، به عنوان مدیر طراحی در شرکت خانه سازی ایران (اصفهان) به طراحی پروژه های شهرسازی مشغول شد. در سال ۱۳۶۴، او و جمعی از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان – پارس را تأسیس کردند، جایی که میرمیران تا آخرین روزهای حیات خود در آن فعالیت داشت.
پیشنهادات و دیدگاه های هادی میرمیران
هادی میرمیران در روزهای حیاتش دو پیشنهاد بنیادی ارائه کرد: انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران و تأسیس موزه ملی معماری. او نه تنها به یک شهر یا استان خاص وابسته نبود، بلکه خود را به عنوان معمار ملی با دیدگاه های شرقی و پشتوانه ای غنی از معماری اصیل ایرانی معرفی کرد. از دیدگاه ایرج اعتصام، میرمیران آغازگر نسل نوین معماری در ایران است.
در کشوری با تاریخ پربار معماری، میرمیران که آشنایی عمیقی با این میراث داشت و به آن عشق می ورزید، هرگز از تقلید سطحی یا ظاهری معماری کهن روی گردان نبود. او با احساسی ژرف نسبت به خصوصیات معماری سنتی ایران، آن را در طراحی های مدرن خود منعکس کرد.
ویژگی های سبک معماری میرمیران
- حفظ روح معماری ایرانی با استفاده از روش های نوین طراحی
- توجه و تأکید بر تاریخ و زمینه، برای احیای فرهنگ ایرانی-اسلامی
- ایجاد پیوندی مستمر بین فرم و مفهوم، الهام گرفته از میراث گذشته
- رهایی از قید فرم ها و الگوهای قدیمی و تأکید بر فضا به عنوان عنصر اصلی معماری
- تکیه بر فرم ها و الگوهای تاریخی با تاکید بر فضای معماری به عنوان جوهر اصلی طراحی
گرایش های معماری هادی میرمیران
آثار معماری میرمیران را می توان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد:
- استفاده از دیاگرام فرم در پروژه های اوایل دهه ۱۳۷۰، میرمیران طراحی های خود را با انتخاب دیاگرام فرم معماری آغاز می کرد. این روند در برخی پروژه ها تا پایان بدون تغییر باقی می ماند و در برخی دیگر دستخوش تغییرات شد. از نمونه های برجسته این سبک، پروژه ی کتابخانه ملی ایران (۱۳۷۳) است.
- استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعت در این روش، میرمیران از فرم های موجود در طبیعت و آثار هنری الهام گرفته و در نهایت به دیاگرامی متفاوت دست می یافت. در پروژه موزه ملی آب ایران (۱۳۷۴)، او از خواص شکل های آب و خاک بهره برد. همچنین در پروژه بانک توسعه صادرات ایران (۱۳۷۶)، او با استفاده از فرم مکعبی و اضافه کردن شکافی که تداعی گر گاوصندوقی با در نیمه باز است، طراحی را به شکلی خاص ارائه داد.
- استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین این دیاگرام در آثار پیشین میرمیران نیز دیده می شود، اما در برخی از پروژه های متأخر او نقش محوری در ساماندهی طرح ها دارد. ویژگی اصلی این فضای بینابین، ادغام آن با فضاهای عمومی و شهری است. پروژه کانون وکلای دادگستری تهران (۱۳۷۴-۱۳۸۰) نمونه ای برجسته از این رویکرد است که در آن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین بهره گیری شده است.
آثار برجسته هادی میرمیران
آثار داخلی:
- طراحی مجتمع مسکونی ایل گلی، تبریز – ۱۳۷۲
- طرح شهر جدید بهارستان، استان اصفهان – ۱۳۷۲
- ساختمان مجموعه ورزشی، رفسنجان – ۱۳۷۳
- ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز – ۱۳۸۰
- ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران – ۱۳۷۶
- طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرا نشده)
- طرح ساختمان فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران (اجرا نشده)
- طرح ساختمان موزه ملی آب (اجرا نشده)
- طرح موفق احیای مجموعه کریم خانی، شیراز
- احیا و بهسازی مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع عتیق، اصفهان
- بدنه سازی خیابان چهارباغ، اصفهان
آثار خارجی:
- ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، آلمان
سمت های میرمیران:
- ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷: مسئول کارگاه معماری واحد طراحی و شهرسازی شرکت ملی ذوب آهن ایران
- ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹: سرپرست واحد طراحی شرکت خانه سازی ایران
- ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۶: سرپرست واحد طراحی اداره کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان
- از ۱۳۶۷ تاکنون: مدیرعامل و مدیر طراحی شرکت مهندسین مشاور نقش جهان – پارس
فهرست محتوا
Toggle